fredag 30. juli 2010

Uniteds Stavangerbesøk

I dag, den 30.juli er det 19 år siden verdens største fotballklubb var på besøk i Stavanger. De nybakte cupvinnercup vinnerene hadde sin pre-season turne i Skandinavia. United stilte med et sterkt lag:
Schmeichel i mål, Irwin og Blackmore på hver sin back, Bruce og Wallace var midtstoppere, Ince og Neil Webb styrte midtbanen flankert av Donaghy og Sharpe, med McClair og helten fra cupvinnercupfinalen, Mark Hughes på topp.

For meg som supporter var dette en stor dag, mine to favorittlag skulle møtes. Jeg var optimist for begge lag, Viking ledet serien her hjemme, og United hadde akkurat vunnet i Europa og hadde noe på gang. Jeg hadde også merket meg begrepet Fergies Fledlings. Dette var de unge spillerne fra egen stall som var på vei inn på laget, de mest spennende i så måte var vingen Lee Sharpe og spissen Mark Robins. I tillegg var Witworth sett på som en lovende forsvarer. Sesongen i forkant hadde vi såvidt fått sett en annen unggutt som jeg da ikke husket navnet på, Ryan Giggs.

Kampen var egentlig ganske kjedelig og Viking gjorde en god figur, men United vant 1-0 etter scoring av Mark Robins. Etter kampen var Fergie skuffet og uttalte:" The norwegians were the better team and deserved to win."

Etter kampen kom det ene store høydepunktet etter det andre for min del. Først kjøpte jeg mitt første United-skjerf, hvor kvelden i Rotterdam 2 måneder tidligere ble minnet og etter det sto jeg klar utenfor Atlantic når spillerene kom. Jeg fikk flere autografer, som Ferguson, Hughes, McClair og var godt fornøyd, da ropte en vakt til meg:" Fikk du mange autografer?" jeg svarte noen få og så slapp han meg inn på hotellet hvor jakten fortsatte. Jeg gikk inn i heisen og når jeg kikket opp sto en svær blond danske og smilte, slik fikk jeg autografen til Schmeichel, jeg måtte holde heisdøren i en etasje slik at han kunne gå ut å bli fotogafert med noen andre fans. Jeg gikk ut av heisen etasjen etter Schmeichel, enda litt i ørska etter møtet med keeperen og gikk rett på Lee Sharpe. Han skrev autograf til meg på vei til rommet sitt, nr.1012, rart hva man husker.

Nesten et år etter denne kvelden var jeg skuffet og nedfor etter at United tapte ligagullet på målstreken takket være en genial franskmann, to år etter var den geniale franskmannen kommet hjem og United vant serien.

Laget som spilte i Stavanger var grunnstammen i det laget som vant serien to år etter. Spilere som Sharpe, Hughes, Bruce, Schmeichel, Irwin og McClair vant flere tittler med klubben, mens en mann som Neil Webb fikk sin karriere ødelagt av skader, i 91-92 sesongen var junioren som pusset skoene hans og gjorde klart utstyret David Beckham. Neil Webb ga ham 50 pund i julepressang det året som takk for godt utført jobb, i dag kjører han varebil for en apotekkjede i England.

Nå er det bare å håpe at United snart kommer til Skandinavia igjen og vi kan få en ønskereprise av den magiske kvelden for 19 år siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar