torsdag 15. juli 2010

Treningskamper

Av alt det rare jeg kan er ganske mye av det rareste knyttet til fotball. I dag fikk jeg det for meg at jeg ville finne ut om Manchester United har spilt noen helt ubetydelige treningskamper på dagens dato. Det som slo meg når jeg lette i meningsløse kampfakta fra treningskamper etter krigen er at sesongoppsettet i engelsk liga har endret seg en del de siste 60 år. Fra 1946 og fremover var det vanligst med treningskamper i mars, juni og august, det fantes også enkelte helt ubetydelige kamper i september og oktober.

Den første kampen jeg fant i det hele tatt som ble spilt i juli var den 31. juli 1968 mot Hamburg på Volkspark Stadion. Denne kampen ble spilt for 25000 tilskuere.

Dette var United sin første kamp siden den magiske triufen mot Benfica og Eusebio på Wembley, hvor United ble den første engelske klubben til å vinne serievinnercupen.

United stilte med et sterkt lag: Stepney, Brennan, Dunne, Crerand, Sadler, Stiles, Best, Kidd, Charlton, Law og Aston jr. Jeg kan nevne at John Aston jr. er den eneste spilleren jeg vet om som har en far som har A-kamper for United. Etter fotballkarrieren begynte han å jobbe i familiens sin dyrebutikk.

Kampreferatet nevner at det var Dennis Law sin første kamp etter kneskaden som satte han utenfor Europacupfinalen noen måneder tidligere. Kampen var ikke veldig spennende, men United vant 2-0 etter en flott scoring fra 18 meter, signert geniet George Best. Keeper Alex Stepney blir nevnt som en av kampens store spillere med flere flotte redninger.

Kampen ble punktert etter 82 minutt når Robert Charlton startet et dribleraid på egen halvdel og hamret ballen i mål fra utenfor 16 meteren.

Hvorfor skriver jeg dette? Pre-season starter snart og etter den er det nok en gang klart for premier league, noe må man gjøre for å takle fotballabstinensene frem til det.

1 kommentar: